דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי קמצנות ומהיכן היא נובעת? 

מאת    [ 27/08/2008 ]

מילים במאמר: 538   [ נצפה 12435 פעמים ]



מהי קמצנות ומהיכן היא נובעת? / מאת יואב ברנזון



פזרנות וקמצנות



פזרנות וקמצנות הן שתי תכונות שליליות שנובעות ממצוקה רגשית. קמצנות היא תכונה שכלתנית, והיא גורמת לנו לקמץ על עצמנו ועל אחרים בשל חשש סובייקטיבי שיחסר לנו ושלא יהיה לנו מספיק. פזרנות היא תכונה יצרית, והיא גורמת לנו לאבד את הראש ולפזר כספים שאין לנו מתוך אשליה שתמיד יהיה לנו עוד ועוד.



פזרן הוא אדם שחי באשליות. הוא מפזר את מה שאין לו מתוך תחושת שפע שקרית המנותקת מהמציאות. קמצן הוא אדם שאף הוא חי באשליות. הוא מקמץ וחוסך כספים מתוך תחושת מחסור שקרית המנותקת מהמציאות.



שפע אמיתי



שפע אמיתי הוא שפע הנובע מהרגש, לא מהשכל או מהיצר. שפע אמיתי זו הרגשה פנימית נמשכת וארוכת טווח שהיא תולדה של השקעה עצמית, אהבה עצמית, טיפוח עצמי וחיזוק הביטחון העצמי. שפע אינה הרגשה זמנית אלא הרגשה שהולכת ונבנית נדבך על גבי נדבך לאורך ימים, שבועות, חודשים ושנים על גבי שנים.



אנשים שופעים מבחינה רגשית הם אנשים מאוזנים. הם מסוגלים לגעת באיזון שבין פזרנות לקמצנות. הם אינם פזרנים או קמצנים, אלא נמצאים ביחסים הרמוניים של נתינה וקבלה. לאדם ששופע מבחינה רגשית יש חיבור הדוק וקרוב אל המציאות - ולכן הוא יודע להשתמש בכסף בצורה נכונה. הוא אינו מפזר סתם כך כסף מצד אחד ומצד שני הוא אינו מונע מעצמו את החיים הטובים. הוא אינו זורק כסף לריק על שטויות רגעיות אך הוא יודע להעריך איכות והנאה ולשלם עבורם. הוא אינו מנפנף בכסף שלו לעיני החברה אך הוא יודע גם להינות מפרות עבודתו.



איזון פנימי



קמצנות היא תכונה האופיינית לאנשים שפוחדים מהעתיד. הם חוששים לפרגן לאנשים אחרים. הם אינם מאמינים בתהליכי החיים ובמחזוריות שבין נתינה וקבלה. הם צוברים דברים מיותרים רק בשל החשש שאולי יזדקקו להם יום אחד. הם מאמינים עמוק בפנים שהם מסכנים ושלא מגיע להם להינות ולחיות ברווחה. הם בטוחים שכל העולם מסדר אותם ורוצה לגנוב מהם. הם אנשים פרנואידים, שליליים וספקניים. לעומתם, אנשים פזרניים הם אנשים שאף פעם לא חושבים על העתיד אלא רק על ההווה. הם אינם חוסכים לזמן סגריר ואינם שמים לעצמם גבולות. הם זורקים כספים לריק, פעמים רבות הם אינם מסוגלים להעריך ולהינות באמת מכסף, כי הם אינם יודעים שובע והם מנותקים מהצרכים האמיתיים שלהם. הם חיים הרבה מעל היכולת שלהם מבלי לקחת על עצמם אחריות. הם צובעים את החיים שלהם בורוד וחיים על מציאות שאולה ועל פנטזיות לא מציאותיות.



מי שרוצה להגיע לאיזון פנימי ולהשתחרר מהקמצנות הטבועה בו צריך להתחיל לחשוב על עצמו לא כאדם מסכן שאין לו, אלא כאדם אוהב שיש לו. עליו להתחבר לרגש, לשמחה ולחיוביות שבו. עליו להתחיל לחשוב גם על ההווה שלו ולא רק על העתיד שיהיה לו. עליו ללמוד להינות מהחיים כבר עכשיו ולא רק מחר או מחרתיים. עליו לאפשר לעצמו להינות מחלק מהרווחים שהוא צבר מעבודתו. עליו לדעת כיצד לפנק את עצמו ואת הקרובים לו. עליו ללמוד להיות קצת יותר ילדותי וקצת פחות רציני, כבד ובוגר. לעומתו, מי שרוצה להשתחרר מהפזרנות שלו חייב ללמוד לשים לעצמו גבולות, לרסן את התיאבון הבלתי פוסק שלו הנובע מכאב פנימי ומחוסר אהבה עצמית, מילדותיות ומגחמות רגעיות. עליו ללמוד להיות יותר אחראי ופחות פראי. עליו לקחת אחריות על מעשיו ולהפסיק לעצום עיניים אל מול המציאות. עליו להבין שהחיים אינם רק פנטזיה אלא גם עבודה ואחריות אישית. עליו ללמוד להיות רציני ובוגר יותר ופחות ילדותי ואגוצנטרי.



וטיפ לסיום: הלב שלכם ינחה אתכם לאיזון מושלם שבין נתינה וקבלה. הוא ישמור עליכם מפני פזרנות וקמצנות.

יואב ברנזון http://www.ybc.co.il הוא מומחה, מנטור ומאסטר בעל שם לאומי ובינלאומי בנושא ההצלחה העסקית והזוגית בחיים. הוא עוסק ביעוץ זוגי ועסקי ב-18 השנים האחרונות .

הוא פיתח את שיטת 4 הצעדים http://www.ybc.co.il/fs.htm - שיטה עולמית ייחודית להצלחה מהירה ועמוקה בעסקים, בזוגיות ובכל יתר תחומי החיים.

הוא כתב 7 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם.

הוא פרסם למעלה מ-1,500 מאמרים בתחום הצמיחה האישית, הזוגיות, הפיתוח העסקי וההצלחה.

הוא פיתח טכניקות ייחודיות המאפשרות לתכנת את תת-המודע מחדש. תכנות הוא תהליך מהיר המאפשר לנצל את היכולות התת-הכרתיות והלא מודעות כדי להגיע במהירות להצלחה יוצאת דופן ולרכוש יתרון ניכר על פני אנשים "רגילים" שלא עברו תכנות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב